jump to navigation

Έρχεται, έρχεται… το «Σχέδιο Ταλάτ»; 14/09/2009

Posted by Εμπροσθοφύλακας in ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ, ΚΥΠΡΙΑΚΟ, ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ, ΨΥΧΟΠΟΛΕΜΟΣ.
Tags: , , , , , ,
trackback
Το "Σχέδιο Ταλάτ" έρχεται... [πηγή εικόνας: Εμπροσθοφύλακας, 14/09/2009, www.efylakas.com]

‘Εμπροσθοφύλακας’
«Έρχεται, έρχεται.. το «Σχέδιο Ταλάτ»;»
13 Σεπτεμβρίου 2009
Συντακτική Ομάδα

Ο ‘Εμπροσθοφύλακας’ συνοψίζει διαρροές πληροφοριών στα ΜΜΕ σχετικά με τις συνομιλίες στο Κυπριακό κατά τον πρώτο γύρο συναντήσεων Χριστόφια-Ταλάτ, για την πολυδιαφημιζόμενη «Λύση για τους Κυπρίους από τους Κυπρίους (με τις συμβουλές Νταβούτογλου)«.

Αν και σε ορισμένες από τις πιο κάτω πηγές που παραθέτουμε, παρουσιάζουμε και απόρρητα έγγραφα του πρώτου γύρου (όπως τα παρουσίασαν άλλα ΜΜΕ), μπόρει κάλλιστα κάποιος να μας διαψεύσει λέγοντας ότι όλα αυτά είναι δημιουργήματα επιστημονικής φαντασίας μερίδας του «απορριπτικού» Τύπου ή κακόβουλες δημοσιεύσεις που κρύβουν μικροκομματικά συμφέροντα. Επομένως, αφήνεται στην κρίση του αναγνώστη αν θα βάλει μπροστά από όλα αυτά τα στοιχεία το μεγάλο «ΑΝ». Ο ‘Εμπροσθοφύλακας’ πάντως, θα βάλει το «ΑΝ» μπροστά και εύχεται στο μέλλον να αποδειχθούν λανθασμένες και «κουβέντες του καφενέ».

Ακόμη ένας λόγος που παρουσιάζουμε αυτά τα στοιχεία είναι διότι έχουμε μάθει από την Ιστορία και δεν πρόκειται να ξαναπέσουμε στην ίδια παγίδα που έστησαν οι «φίλοι» μας οι ξένοι το 2004, όπου έδωσαν ανεπαρκή χρόνο στον κυπριακό λαό να μελετήσει ένα πολυσέλιδο σχέδιο με δυσνόητες συνταγματικές ορολογίες, να το διαβουλευτεί, να το συζητήσει και να αποφασίσει για το μέλλον του τόπου του.

Γι’ αυτό, εκμεταλλευόμαστε σήμερα την ευκαιρία και ξεκινάμε τον σχολιασμό των μέχρι τώρα δημοσιεύσεων περί των απευθείας συνομιλιών Χριστόφια-Ταλάτ. Πρέπει να ενημερώνεται ενδελεχώς ο κυπριακός λαός για τις θέσεις των δύο πλευρών, για θέματα που συζητιούνται στο τραπέζι των συνομιλιών και για τυχόν συγκλίσεις και αποκλίσεις. Οφείλει να πιάνει από τώρα ο Πρόεδρος Χριστόφιας τον σφυγμό της κοινωνίας και να πράττει ανάλογα με το τί ζητά και θέλει ο ίδιος ο λαός που τον εξέλεξε (και δεν εννοούμε μόνο τους ψηφοφόρους του ΑΚΕΛ) και όχι ανάλογα με τις απαιτήσεις της τουρκικής πλευράς, απλά και μόνο έτσι για να φέρει μια οποιαδήποτε λύση στο εθνικό μας πρόβλημα. Και ας διδαχθεί επιτέλους ο αξιότιμος πρόεδρός μας από την Ιστορία, ότι μετά τον απελευθερωτικό αγώνα της ΕΟΚΑ αποδεχθήκαμε ένα Σύνταγμα που προέβλεπε την διαίρεση και την διχόνοια ανάμεσα στον κυπριακό λαό αφού με τον φυλετικό διαχωρισμό του (ο οποίος προνοείτο μέσα  στους θεσμούς του Συντάγματος), οδηγηθήκαμε σταδιακά στην τουρκική εισβολή του 1974. Ας μην διαπράξουμε τα ίδια λάθη λοιπόν.

Βλέποντας τις πιο κάτω «αποκαλύψεις» των ΜΜΕ, ανησυχούμε. Ανησυχούμε διότι αν και οι συμφωνίες 1977-1979 ποτέ δεν εγκρίθηκαν από τον κυπριακό λαό σε δημοψήφισμα και ενώ είχαν υπογραφεί τρία χρόνια μετά την εισβολή, όταν η Κύπρος ήταν γεμάτη προσφυγικούς καταυλισμούς, έχει αντιληφθεί το πόσο έχουν διολισθήσει οι θέσεις της ελληνοκυπριακής πλευράς από το 1977 μέχρι σήμερα και συνεχίζουν να διολισθαίνουν. Αναρωτιόμαστε: που θα σταματήσει αυτή η διολίσθηση; Όταν θα έχουμε ταύτιση απόψεων με τις θέσεις Ταλάτ-Έρογλου, οι οποίοι βλέποντας αυτή την διολίσθηση μας, διατυπώνουν νέες πιο ακραίες συνομοσπονδιακές θέσεις;

Ανάμεσα σε όλα αυτά έρχεται σαν κερασάκι στην τούρτα η λευκή επιταγή που έδωσε ο Γ.Γ. του κυβερνώντος κόμματος στον Φερντί Σογέρ όταν του αποκάλυψε πως θα αυτή το φορά «το ΑΚΕΛ θα πει ΝΑΙ» και θα υπερψηφίσει το νέο σχέδιο λύσης! «Bravo Hristofyas», δηλαδή, (ή μάλλον «Bravo Kyprianou») που θα έλεγε και η τ/κ εθνικιστική ‘Yeni Volkan’.

Επομένως, ας μην καλλιεργούμε αυταπάτες μεταξύ μας. Το νέο σχέδιο λύσης που φέρει την παραπλανητική ονομασία «Λύση Κυπρίων για τους Κυπρίους», ή και «Σχέδιο Χριστόφια-Ταλάτ» δεν θα είναι τίποτε άλλο από ένα σκέτο «Σχέδιο Νταβούτογλου» ή «Σχέδιο Ταλάτ» απλώς. Διότι αποκαλώντας το «Λύση Κυπρίων» ή «Σχέδιο Χριστόφια-Ταλάτ» δίδεται η ψευδής εντύπωση πως εξυπηρετούνται και ελληνοκυπριακά συμφέροντα. Το εξυφαινόμενο «Σχέδιο Ταλάτ» όμως, ως ένα γνήσιο τουρκικό σχέδιο, φέρει την σφραγίδα Νταβούτογλου, Ερντογάν, Foreign Office και Τούρκου Α/ΓΕΕΘΑ.

Ας το αποκαλούμε λοιπόν με το όνομα του!

(Ο ‘Εμπροσθοφύλακας’ παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και θα σας ενημερώνει για οποιεσδήποτε πληροφορίες θα βλέπουν το φως της δημοσιότητας κατά τον επόμενο, δεύτερο γύρο των συνομιλιών Χριστόφια-Ταλάτ που έχει ήδη ξεκινήσει. Φιλοδοξεί να αποδελτιώσει και να μαζέψει -ούτως ώστε να είναι ευκόλως προσβάσιμα- τα σημαντικότερα δημοσιεύματα σχετικά με τις συνομιλίες και το επερχόμενο «Σχέδιο Ταλάτ». Για να γνωρίζει ο αναγνώστης τί μας έρχεται… και για να είναι προετοιμασμένος!)

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Αποσπάσματα από τα έγγραφα του πρώτου γύρου των συνομιλιών που έχουν διαρρεύσει [πηγή: εφ. Σημερινή]

‘Σημερινή’
«Λύση Συνομοσπονδίας θέλουν οι Τούρκοι»
28 Φεβρουαρίου 2009
Κωστάκης Αντωνίου

Η «Σημερινή» αποκαλύπτει σήμερα το απόρρητο έγγραφο που παρέδωσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Δημήτρης Χριστόφιας στους αρχηγούς των κομμάτων προς ενημέρωση για το Κεφάλαιο της Διακυβέρνησης και Κατανομής Εξουσιών, και το οποίο έγινε αντικείμενο διεξοδικής ανάλυσης στη χθεσινή συνεδρία του Εθνικού Συμβουλίου.

Όπως διαπιστώνεται από τις καταγεγραμμένες θέσεις των Τούρκων, βασική επιδίωξή τους είναι η λύση συνομοσπονδίας στο Κυπριακό, επί τη βάσει δύο κυρίαρχων κρατών. Τεκμαίρεται, επίσης, ότι έχουν ξεφύγει πλήρως από τη βάση της δικοινοτικής, διζωνικής ομοσπονδίας και από το πλαίσιο επίλυσης του Κυπριακού που καθορίζουν οι αποφάσεις και τα ψηφίσματα του ΟΗΕ. Προκύπτει, ακόμη, ότι έχουν ανατρέψει πλήρως την «κοινή βάση» έναρξης των απευθείας διαπραγματεύσεων.

Επί του εγγράφου, θα τοποθετηθούν οι πολιτικοί αρχηγοί στην επόμενη συνεδρία του Εθνικού Συμβουλίου, που είναι προγραμματισμένη για τις 10 Μαρτίου.

Το έγγραφο, υπό τον τίτλο «Έγγραφο Συγκλίσεων και Αποκλίσεων στο Κεφάλαιο Διακυβέρνηση και Κατανομή Εξουσιών», περιλαμβάνει, υπό μορφή διπτύχου, τα σημεία σύγκλισης και διαφωνίας των δύο πλευρών σε όλες τις ενότητες και υποκεφάλαια του Κεφαλαίου της Διακυβέρνησης.

Συγκεκριμένα, σ’ ένα κείμενο 35 σελίδων, παρατίθενται τα σημεία σύγκλισης και τα σημεία διαφωνίας στις 13 ενότητες του Κεφαλαίου, ήτοι Ομοσπονδιακές Αρμοδιότητες, Εκτελεστική Εξουσία, Νομοθετική Εξουσία, Δικαστική Εξουσία, Εξωτερικές Σχέσεις, Δημόσια Υπηρεσία και Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας, Ομοσπονδιακή Αστυνομία, Ανεξάρτητοι Αξιωματούχοι, Ομοσπονδιακά Αδικήματα, Σχέση της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης με τις Πολιτείες, Ιεραρχία Κανόνων, Συνεργασία και Συντονισμός, Προηγούμενες Πράξεις.

Όπως προκύπτει από την ανάγνωση του εγγράφου, υπάρχουν τεράστιες διαφορές ανάμεσα στις δύο πλευρές σε κεφαλαιώδη ζητήματα, όπως αυτά της Εκτελεστικής Εξουσίας και της Σχέσης της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης με τις Πολιτείες, ενώ σε άλλα, λιγότερο ουσιώδους σημασίας θέματα, όπως αυτά της Δικαστικής Εξουσίας, των Ομοσπονδιακών Αδικημάτων, της Συνεργασίας και Συντονισμού, και της Ιεραρχίας Κανόνων, παρουσιάζεται απόλυτη ή πολύ μεγάλη σύγκλιση.

Είναι χαρακτηριστικό πως στο κρίσιμο υποκεφάλαιο της Εκτελεστικής Εξουσίας, δεν υπάρχει κανένα σημείο σύγκλισης, ενώ και στην ενότητα Σχέση της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης με τις Πολιτείες, όπου επίσης είναι χαώδες το χάσμα, καταγράφονται μόλις τρία σημεία σύγκλισης, και έξι σημεία διαφωνίας.

Αποσπάσματα από τα έγγραφα του πρώτου γύρου των συνομιλιών που έχουν διαρρεύσει [πηγή: εφ. Σημερινή]

Δύο κυρίαρχα κράτη
Όπως περαίνεται από την κωδικοποίηση των αποκλινουσών θέσεων των δύο πλευρών σ’ αυτά τα κεφαλαιώδη θέματα, η τ/κ πλευρά επιδιώκει, στην ουσία, λύση συνομοσπονδίας επί τη βάσει δύο ισχυρών κυρίαρχων κρατών, με μιαν ασθενή κεντρική κυβέρνηση, αποψιλωμένη, ουσιαστικά, από θεμελιώδεις εξουσίες.
Πρόσθετα, φαίνεται να επιδιώκει να διασφαλίσει τη δυνατότητα παρέμβασης των συνιστώντων κρατιδίων στις λειτουργίες της κεντρικής κυβέρνησης.

Συγκεκριμένα, οι Τούρκοι διατυπώνουν τις ακόλουθες θέσεις:

1. Δεν θα υπάρχει επικυριαρχία, υπεροχή, ιεράρχηση μεταξύ της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης και των Συνιστωσών Πολιτειών.

2. Η σχέση ανάμεσα στην Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση και τις Συνιστώσες Πολιτείες θα είναι σχέση μεταξύ δύο οντοτήτων, οι οποίες μοιράζονται τις αρμοδιότητες/εξουσίες της Ομοσπονδίας σύμφωνα με τις αρχές διαμοιρασμού εξουσίας που καθορίζονται από το Σύνταγμα.

3. Σύμφωνα με το Σύνταγμα, τα εκτελεστικά, νομοθετικά, δικαστικά και διοικητικά όργανα της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης δεν θα διεκδικούν καμία υπεροχή επί των οργάνων των συνιστωσών πολιτειών. Τα όργανα/δημόσιοι αξιωματούχοι της ομοσπονδιακής κυβέρνησης δεν θα διεκδικούν δικαιώματα να δίνουν διαταγές ή οδηγίες στα όργανα των συνιστωσών πολιτειών.

4. Οι συνιστώσες πολιτείες θα έχουν ίσο καθεστώς. Μέσα στα όρια του Συντάγματος και των εδαφικών τους ορίων, κάθε συνιστώσα πολιτεία θα ασκεί κυριαρχικά όλες τις εξουσίες που δεν αποδίδονται από το Σύνταγμα στην Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση, οργανωμένη ελεύθερα σύμφωνα με το δικό της Σύνταγμα.

5. Η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση θα εμπιστευτεί, αναλόγως, την εφαρμογή των ομοσπονδιακών νόμων, συμπεριλαμβανομένης και της συλλογής συγκεκριμένων μορφών φόρων στις συνιστώσες πολιτείες.

6. Κάθε μέτρο που θα θεσπίζεται από τα ομοσπονδιακά όργανα δεν θα υπερέχει των μέτρων που θεσπίζονται από τις αρμόδιες αρχές των Συνιστώντων Κρατών.

Εκτελεστική Εξουσία
Τεράστιες, επίσης, είναι οι διαφορές, όσον αφορά τη δομή και τη σύνθεση της εκτελεστικής εξουσίας.
Η τουρκική πλευρά προτείνει ένα προεδρικό συμβούλιο, το οποίο να «εκλέγεται από τη Γερουσία για πενταετή θητεία», με επτά μέλη, «τέσσερα από τα οποία να προέρχονται από την πιο πολυπληθή κοινότητα και τρία από τη λιγότερο πολυπληθή».

Στο θέμα της εκλογής, οι Τούρκοι εισηγούνται, «οι Σύμβουλοι να εκλέγονται από τη Γερουσία με ενιαία λίστα με πλειοψηφία. Η πλειοψηφία αυτή θα πρέπει επίσης να περιλαμβάνει τις ξεχωριστές πλειοψηφίες των γερουσιαστών που προέρχονται από κάθε συνιστώσα πολιτεία. Σ’ αυτή τη λίστα θα προσδιορίζονται τα μέλη της Προεδρίας».

Όσον αφορά την Προεδρία και την εναλλαγή σ’ αυτήν, προτείνουν, η Προεδρία να αποτελείται από έναν Πρόεδρο και έναν Αντιπρόεδρο, που θα προέρχονται από τις δύο κοινότητες και θα εναλλάσσονται κάθε δώδεκα μήνες. Εισηγούνται, επίσης, ο «πρώτος Πρόεδρος του Συμβουλίου σε κάθε θητεία να είναι το μέλος που προέρχεται από την πιο πολυπληθή κοινότητα».

Αντίθετα, η ε/κ πλευρά προτείνει εκλογή του Προέδρου και Αντιπροέδρου ως «εκλογικού ζευγαριού» (ticket) «μέσω καθολικής μυστικής ψηφοφορίας από τους πολίτες της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας».

Η θητεία τους προσδιορίζεται σε έξι χρόνια και θα εναλλάσσονται στο αξίωμα του Προέδρου και του Αντιπροέδρου με αναλογία 4:2. Προτείνεται, επίσης, να «εκλέγεται το ζευγάρι που λαμβάνει περισσότερο από το 50% των έγκυρων ψήφων σε κάθε κοινότητα.

Όσον αφορά τη σύνθεση και τη λήψη αποφάσεων στο Υπουργικό Συμβούλιο, η ε/κ πλευρά εισηγείται το Υ.Σ. να αποτελείται από Ελληνοκυπρίους και Τουρκοκυπρίους με αναλογία 6:3 και να διορίζεται από κοινού από τον Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, ο καθένας θα διορίζει τα μέλη που προέρχονται από την κοινότητά του/της.

Αποσπάσματα από τα έγγραφα του πρώτου γύρου των συνομιλιών που έχουν διαρρεύσει [πηγή: εφ. Σημερινή]

Εγγυήσεις-διεθνείς συμφωνίες
Αμετακίνητη είναι η θέση της τ/κ πλευράς και στο θέμα των εγγυήσεων, όπως αναπτύσσεται στην ενότητα Εξωτερικές Σχέσεις. Μεταξύ άλλων, οι Τούρκοι προτείνουν: «Η Κύπρος θα διατηρήσει ειδικούς δεσμούς φιλίας και θα σεβαστεί την ισορροπία μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, η οποία εγκαθιδρύθηκε από τις Συμφωνίες του 1960 και από το νέο Έγγραφο Διευθέτησης, στα πλαίσια ενός ειρηνικού περιβάλλοντος στην Ανατολική Μεσόγειο. Θα αποδώσει σε αυτές τις δύο χώρες ίση μεταχείριση μέχρις ότου η Τουρκία καταστεί μέλος της Ε.Ε. Σαφή θέματα ίσης μεταχείρισης θα ρυθμίζονται από σχετικούς νόμους».

Άλλη τουρκική θέση στην ενότητα Εξωτερικές Σχέσεις αφορά στη σύναψη διεθνών συμφωνιών των συνιστωσών πολιτειών, όπου καταγράφονται, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Η σύναψη διεθνών συμφωνιών θα διεξάγεται με βάση τις ακόλουθες αρχές: οι Συνιστώσες Πολιτείες έχουν το δικαίωμα να συνάπτουν διεθνείς συμφωνίες με άλλα κράτη, διεθνείς οργανισμούς και υπο-οντότητες σε όλα τα ζητήματα στα πλαίσια της σφαίρας των αρμοδιοτήτων τους. Τέτοιες συμφωνίες πρέπει να είναι συμβατές με τη συμμετοχή της Κύπρου στην Ε.Ε.».

Αντίθετα, όσον αφορά στο θέμα των εγγυήσεων, η ε/κ πλευρά το παραπέμπει στη συζήτηση του κεφαλαίου της Ασφάλειας. Σημειώνεται συγκεκριμένα: «Όλα τα θέματα που σχετίζονται με τις Συνθήκες Εγγυήσεως, Συμμαχίας και Εγκαθίδρυσης θα πρέπει να συζητηθούν περιεκτικά κάτω από το Κεφάλαιο για την Ασφάλεια».

Όσον αφορά το θέμα των διεθνών συμφωνιών των ομόσπονδων περιοχών, η θέση της ε/κ καταγράφεται ως ακολούθως: «Οι ομόσπονδες περιοχές δύναται να συνάπτουν διεθνείς συμφωνίες μόνο σε πολιτιστικά και εμπορικά θέματα, εφόσον τέτοιες συμφωνίες δεν βλάπτουν την Ομόσπονδη Κυπριακή Δημοκρατία, την αρμοδιότητα της ομοσπονδιακής κυβέρνησης ή της άλλης ομόσπονδης περιοχής και είναι συμβατές με τη συμμετοχή της Κύπρου στην Ε.Ε.».

Ιθαγένεια
Το ζήτημα της ιθαγένειας τοποθετείται στην ενότητα Ομοσπονδιακές Αρμοδιότητες και καταγράφεται στα σημεία σύγκλισης, «περιλαμβανομένης της έκδοσης διαβατηρίων και μετανάστευσης, περιλαμβανομένου ασύλου, απέλασης και έκδοσης αλλοδαπών.

Ωστόσο, σε υποσημείωση, υπό τον αριθμό 2, διευκρινίζεται ότι η ιθαγένεια και όσα την αφορούν, τίθεται «υπό την αίρεση της συζήτησης σχετικά με τα πολιτικά δικαιώματα».

Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι, ως πρώτο σημείο διαφωνίας των Τούρκων στην ενότητα Ομοσπονδιακές Αρμοδιότητες καταγράφεται «ο ρόλος και η επίβλεψη του τραπεζικού τομέα», με την υποσημείωση «τηρουμένης της σύστασης ανεξάρτητου ρυθμιστικού σώματος με αριθμητικά ίση εκπροσώπηση».

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Πολίτης
«Κάνουν πίσω στην ασφάλεια»
02 Απριλίου 2009, σελ. 4
Λευτέρης Αδειλίνης

Διατήρηση και μονομερούς δικαιώματος επέμβασης δείχνει να εξετάζει ο Ντάουνερ
Ο ειδικός σύμβουλος του ΓΓ του ΟΗΕ φέρεται να υποστηρίζει ότι δεν είναι εφικτές σημαντικές αλλαγές στην πτυχή της ασφάλειας, από τη στιγμή που η Τουρκία δεν προτίθεται να δεχθεί τίποτα λιγότερο από τη συνέχιση των εγγυήσεων του 1960

Ο Α. Ντάουνερ φέρεται να έχει τονίσει πως συναντά τοίχο στην Άγκυρα κάθε φορά που επιχειρεί να συζητήσει θέματα ασφάλειας. Προβληματισμένος ο Δ. Χριστόφιας, που έχει δημόσια τοποθετηθεί υπέρ της κατάργησης των εγγυήσεων.

Στη διατήρηση του βασικού πλέγματος ασφάλειας και εγγυήσεων στο Κυπριακό, με ελάχιστες και δευτερεύουσας σημασίας αλλαγές, δείχνουν να προσανατολίζονται ο ειδικός σύμβουλος του ΓΓ του ΟΗΕ και βασικοί συνεργάτες του. Ο Αλεξάντερ Ντάουνερ, σε συνομιλίες του με διπλωμάτες αλλά και πολιτικές προσωπικότητες από τις δύο κοινότητες, φέρεται να τονίζει ότι οι όποιες σημαντικές αλλαγές στην πτυχή της ασφάλειας δεν είναι εφικτές, από τη στιγμή που η Τουρκία δεν προτίθεται να δεχθεί λύση αν δεν διασφαλιστεί η συνέχιση των εγγυήσεων. Ο κ. Ντάουνερ δείχνει αρνητικός και στην κατάργηση του μονομερούς δικαιώματος επέμβασης που παρέχει στις εγγυήτριες δυνάμεις (Τουρκία, Ελλάδα, Βρετανία) η Συνθήκη Εγγυήσεων του 1960.

Ο ειδικός σύμβουλος δεν κρύβει ότι συναντά πραγματικό τοίχο, κάθε φορά που επιχειρεί να συζητήσει τα συγκεκριμένα θέματα του Κυπριακού, με τους αξιωματούχους του υπουργείου Εξωτερικών στην Άγκυρα και ειδικά με τον μόνιμο υφυπουργό Εξωτερικών, πρέσβη Ερτουγρούλ Απακάν, ο οποίος είναι ο βασικός υπεύθυνος για τους χειρισμούς, από πλευράς Τουρκίας, στις απευθείας διαπραγματεύσεις. Τα όσα αναφέρει σε συνομιλητές του ο κ. Ντάουνερ και ειδικά το γεγονός ότι δείχνει να καταλήγει σε συμπεράσματα για την ασφάλεια προβληματίζουν σοβαρά την κυπριακή κυβέρνηση.

Ο Δημήτρης Χριστόφιας έχει και δημόσια τονίσει ότι θα πρέπει να καταργηθεί το αναχρονιστικό πλαίσιο των εγγυήσεων του 1960, από τη στιγμή που μια επανενωμένη Κύπρος θα είναι πλήρες μέλος της ΕΕ. Παρασκηνιακά, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας φέρεται να αντιλαμβάνεται ότι ο στόχος για πλήρη εγκατάλειψη των όσων ισχύουν στο Σύνταγμα της Ζυρίχης ενδέχεται να μην είναι απόλυτα εφικτός. Για την ε/κ πλευρά, όμως, η κατάργηση του δικαιώματος μονομερούς επέμβασης της Τουρκίας στο νησί είναι απολύτως αναγκαία, για να περάσει ένα συμφωνημένο από τους ηγέτες σχέδιο λύσης σε δημοψήφισμα.

Ασφάλεια παντού
Το μεγάλο πρόβλημα για τον Αλεξάντερ Ντάουνερ είναι ότι η Τουρκία συνδέει την πτυχή της ασφάλειας με όλες τις βασικές πτυχές του Κυπριακού, κάτι που καθιστά πολύ δύσκολη τη συζήτηση περί αναθεώρησης των όσων ισχύουν από το 1960. Κι όσο η ε/κ πλευρά δεν έθετε θέμα αλλαγών στην ασφάλεια και τις εγγυήσεις δεν υπήρχε σημαντικό πρόβλημα για τα Ηνωμένα Έθνη. Τώρα, όμως, η ε/κ στάση έχει αλλάξει και η συγκεκριμένη πτυχή του Κυπριακού έχει μετατραπεί σε πραγματικό «αγκάθι». Από τις συναντήσεις που έχει ο κ. Ντάουνερ με τον Ερτουγρούλ Απακάν, αλλά και από επαφές άλλων αξιωματούχων με το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών καθίστανται σαφή τα ακόλουθα:

-Η Άγκυρα εντάσσει στο πλέγμα της ασφάλεια και την καθαρή διζωνικότητα της λύσης, με την ύπαρξη εγγυημένων πλειοψηφιών πληθυσμού και γαιoκτημοσύνης στο τ/κ κρατίδιο, κάτι που επηρεάζει επίσης τις πτυχές της διακυβέρνησης, του περιουσιακού και του εδαφικού.

-Στον τομέα ασφάλειας εντάσσει η τουρκική πλευρά και τις περιοχές των στρατοπέδων του κατοχικού στρατού.

-Η Άγκυρα τονίζει επίσης ότι στην ασφάλεια εντάσσεται και η περιοχή της Καρπασίας, κάτι που απομακρύνει αισθητά το ενδεχόμενο επιστροφής της, ή ακόμα και ανακήρυξης της περιοχής σε Ομοσπονδιακό Εθνικό Πάρκο, όπως δείχνει να προτιμά η ε/κ πλευρά.

Συνέδριο στις Βρυξέλλες
Τη Δευτέρα 6 Απριλίου, η πτυχή της ασφάλειας και των εγγυήσεων θα τεθούν επί τάπητος σε διήμερο διεθνές συνέδριο στην έδρα της ΕΕ. Το συνέδριο διοργανώνει το Κέντρο Μελετών Ευρωπαϊκής Πολιτικής και θα συμμετάσχουν ακαδημαϊκοί, εμπειρογνώμονες και κυβερνητικοί παράγοντες από την Κύπρο, την Ελλάδα και την Τουρκία. Στο συνέδριο θα βρίσκεται και στέλεχος του ΟΗΕ, στενός συνεργάτης του Αλεξάντερ Ντάουνερ, ενώ παρουσία θα έχει και η ΕΕ, καθώς και άλλες χώρες της κοινότητας που ασχολούνται με το Κυπριακό. Αρχικά η Τουρκία και ο κ. Απακάν αντέδρασαν έντονα, αλλά τελικά η Άγκυρα αποφάσισε να εκπροσωπηθεί, μολονότι η παρουσία της δεν κρίνεται αναβαθμισμένη.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Σημερινή
«Επικυριαρχία σ’ όλη την Κύπρο»
03 Σεπτεμβρίου 2009

Το Σίγμα απεκάλυψε στο χθεσινοβραδινό κεντρικό του δελτίο «Τομές στα Γεγονότα» τα απόρρητα έγγραφα που κατατέθηκαν από την ελληνοκυπριακή και την τουρκοκυπριακή πλευρά στις απευθείας συνομιλίες σ’ ό,τι αφορά το κεφάλαιο Ασφάλεια και Εγγυήσεις. Οι διαφορές, όπως προκύπτουν μέσα από τα έγγραφα, παραμένουν αγεφύρωτες.

Η τουρκοκυπριακή πλευρά επιμένει όχι μόνο σε μονομερή επεμβατικά δικαιώματα της Τουρκίας, αλλά όπως, σε περίπτωση λύσης, οι τουρκικές εγγυήσεις να καλύπτουν και το νέο Συνεταιρικό Κράτος και τις δύο Συνιστώσες Πολιτείες.

Και με τα δυο έγγραφα που κατέθεσε ο Μεχμέτ Αλί Ταλάτ στις συνομιλίες, καθιστά σαφή την αδιάλλακτη θέση της τουρκικής πλευράς, ότι δεν αποδέχεται κανένα σύστημα ασφάλειας πέραν των εγγυήσεων της Τουρκίας.

Συγκεκριμένα αναφέρει ότι:

** Οι Τ/κύπριοι, οι οποίοι ήδη έχουν υποφέρει από την αναποτελεσματικότητα του συλλογικού συστήματος ασφάλειας των Η.Ε., μεταξύ του 1963 και 1974, δεν πρέπει να αναμένεται να βασιστούν σε οποιαδήποτε εγγύηση εκτός της Τουρκίας. Με βάση τις εμπειρίες του παρελθόντος, η συνέχεια των Συνθηκών Εγγυήσεων και Συμμαχίας αποτελεί ζωτικής σημασίας για τους Τ/κυπρίους.

Οι Τούρκοι απορρίπτουν τις εγγυήσεις των Ηνωμένων Εθνών και παραγνωρίζουν το γεγονός ότι η Κύπρος αποτελεί μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πρέπει να ανήκει στο δικό της σύστημα ασφάλειας.

Η τουρκική πλευρά προχωρεί στην εξωφρενική απαίτηση, ότι σε περίπτωση συνολικής διευθέτησης, οι Συνθήκες Εγγυήσεων και Συμμαχίας του 1960 θα πρέπει να παραμείνουν σε ισχύ και θα πρέπει να τύχουν εφαρμογής mutatis – mutandis (δηλαδη τηρουμένων των αναλογιών) στη νέα κατάσταση πραγμάτων.

** Η Συνθήκη Εγγυήσεων, σε περίπτωση λύσης, θα πρέπει να καλύπτει επιπρόσθετα της ανεξαρτησίας, της εδαφικής ακεραιότητας, ασφάλειας και συνταγματικής τάξης του νέου συνεταιρικού κράτους, την εδαφική ακεραιότητα, ασφάλεια και συνταγματική τάξη των Συνιστώντων Κρατών.

Αυτό, αναφέρεται στο έγγραφο του Ταλάτ, αποτελεί σημαντικό στοιχείο για τη διατήρηση του διζωνικού χαρακτήρα της ομοσπονδίας μας και της βιωσιμότητας της λύσης.

Αναγκαίες τροποποιήσεις θα πρέπει να γίνουν και στη Συνθήκη Εγκαθίδρυσης, για να αντικατοπτρίζει τη νέα κατάσταση πραγμάτων στην Κύπρο.

Με τις τουρκικές απαιτήσεις στο τραπέζι των συνομιλιών, η Τουρκία, κάτω από οποιοδήποτε πρόσχημα, θα μπορεί να επεμβαίνει στρατιωτικά σε οποιοδήποτε τμήμα της Κύπρου. Η απαίτηση αυτή δείχνει και τις ύποπτες προθέσεις της Άγκυρας, που ποτέ δεν έπαψε να ορέγεται ολόκληρη την Κύπρο.

Αποστρατιωτικοποίηση στη βάση των Συνθηκών Εγγυήσεως
Στα έγγραφα που έχουν κατατεθεί στο τραπέζι των συνομιλιών, η τ/κ πλευρά φαίνεται να υποστηρίζει την αποστρατιωτικοποίηση της Ενωμένης Κύπρου στη βάση των προνοιών των συμφωνιών στις Συνθήκες Εγγυήσεων και Συμμαχίας.

Συγκεκριμένα η λύση θα προβλέπει:

α) Διάλυση των τοπικών δυνάμεων των δύο πλευρών. Εδώ μπαίνουν στην ίδια μοίρα οι ανύπαρκτες τουρκοκυπριακές δυνάμεις με την Ε/Φ.

β) Μείωση έως ένα συμφωνημένο επίπεδο των τουρκικών και ελληνικών δυνάμεων, που θα σταθμεύουν στο νησί. (Το συμφωνημένο επίπεδο είναι το δύσκολο, γιατί οι αριθμοί μπορεί να είναι από μερικές εκατοντάδες μέχρι μερικές χιλιάδες).

γ) Άμεση διάλυση των μονάδων εφεδρείας στις δύο πλευρές του νησιού, μαζί με τον οπλισμό και τα πυρομαχικά τους.

δ) Η Ενωμένη Κύπρος θα μπορεί να διαθέσει προσωρινά το έδαφός της σε διεθνείς στρατιωτικές επιχειρήσεις, μόνο με την αμοιβαία συναίνεση των δύο Συνιστώντων Κρατών, ως επίσης της Ελλάδας και της Τουρκίας.

Το θεμα της αποστρατιωτικοποίησης το συνδέουν με τις συνθήκες εγγυήσεως και συμμαχίας.

Ωστόσο, σημαντικές και ίσως αγεφύρωτες είναι οι διαφορές και σε ό,τι αφορά το μηχανισμό εφαρμογής της λύσης, που να μπορεί να διασφαλίσει ειρήνη και ασφάλεια.

Η ε/κ πλευρά εισηγείται δυναμική εμπλοκή στρατευμάτων των Ηνωμένων Εθνών, ενώ η τ/κ πλευρά απορρίπτει εμπλοκή των Ηνωμένων Εθνών, επιτρέποντας απλώς την παρουσία παρατηρητών.

Συγκεκριμένα οι Τούρκοι υποστηρίζουν:

1) Δύναμη παρατηρητών των Η.Ε. με στόχο τη διευκόλυνση της εφαρμογής της συμφωνίας.

2) Οι όροι εντολής της να περιλαμβάνονται σε μια νέα «Συμφωνία Καθεστώτος Δυνάμεων» και να είναι συμβατοί με το σύστημα εγγυήσεων. Εδώ είναι εμφανής η σύνδεση με τις εγγυήσεις και πάλι του 1960

Πλήρης διαφωνία και σ’ αυτό το θέμα των μεταβατικών διατάξεων. Η ε/κ πλευρά υποστηρίζει ότι τα εδάφη που θα επιστραφούν θα ανήκουν νομικά στην ε/κ ομόσπονδη μονάδα, η οποία θα εκχωρήσει προσωρινά αρμοδιότητες στον ΟΗΕ για σκοπούς εφαρμογής των συμφωνηθέντων.

Αντίθετα, η τ/κ πλευρά απορρίπτει οποιαδήποτε εμπλοκή των Ηνωμένων Εθνών και μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία των πιθανών εδαφικών αναπροσαρμογών και διευθετήσεων ασφάλειας, οι περιοχές αυτές να παραμείνουν κάτω από τη διοίκηση του συνιστώντος κράτους του οποίου ο πληθυσμός θα μετεγκατασταθεί σε άλλες περιοχές.

Η μεταβίβαση των περιοχών που θα επιστραφούν θα πρέπει να γίνει σε συμφωνημένες φάσεις, ξεκινώντας από μη κατοικημένες περιοχές, που συνορεύουν με το έδαφος του Ε/Κ Συνιστώντος Κράτους.

Οι θέσεις της ελληνοκυπριακής πλευράς
Η ελληνοκυπριακή πλευρά υποστηρίζει ότι το σύστημα ασφάλειας της Συνθήκης Εγγυήσεων και της Συνθήκης Συμμαχίας είναι ξεπερασμένο, ιδιαίτερα μετά την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ. Στα έγγραφα της ε/κ πλευράς υπογραμμίζεται η σημασία των χρονοδιαγραμμάτων για την εφαρμογή της λύσης και η ταχεία και πλήρης αποστρατιωτικοποίηση του νησιού.

Πέραν αυτών, υπογραμμίζεται η τεράστια σημασία ύπαρξης ενός αξιόπιστου μηχανισμού εφαρμογής της λύσης. Για το σκοπό αυτό, η ε/κ πλευρά προτείνει:

1) Το Συμβούλιο Ασφαλείας των Η.Ε., με την παρουσία δύναμης επιβολής των Η.Ε. με όρους εντολής από το κεφάλαιο 7 του Συμβουλίου Ασφαλείας, μαζί με μια επιτροπή επιτήρησης, θα έχουν την ευθύνη της ομαλής και ειρηνικής εφαρμογής των όρων της διευθέτησης.

2) θα πρέπει να υπάρξουν αξιόπιστες διεθνείς διασφαλίσεις ότι η λύση θα εφαρμοστεί, με σοβαρές επιπτώσεις για το όποιο μέρος καταπατήσει τις πρόνοιες της διευθέτησης και απειλήσει την κυριαρχία και ενότητα του κράτους.

3) Η δύναμη των Η.Ε. να έχει την ευθύνη για την πλήρη αποστρατιωτικοποίηση της Ενωμένης Κυπριακής Δημοκρατίας.

4) Εκτεταμένα χρονοδιαγράμματα δεν είναι αποδεκτά, ούτε η απόδοση παθητικού ρόλου στη δύναμη του Ο.Η.Ε.

5) Η παρουσία των εποίκων είναι απειλή για την ασφάλεια. Πολλοί απ’ αυτούς έχουν υπηρετήσει στις Τουρκικές Δυνάμεις.

6) Το ομοσπονδιακό κράτος θα έχει μια δυνατή και δυναμική ομοσπονδιακή Αστυνομία, Ακτοφυλακή, Εθνική Αρχή Ασφάλειας, Κέντρο Διαχείρισης Κρίσεων, Μονάδα Αεροπορικής Ασφάλειας και Μονάδα Καταπολέμησης Βρόμικου Χρήματος.

Στο έγγραφό της η ε/κ πλευρά παρατηρεί ότι η τουρκοκυπριακή θέση για παθητικό ρόλο των ΗΕ επιτείνει τους φόβους των Ε/κυπρίων, ότι είναι πιθανόν η Τουρκία και η τουρκοκυπριακή πλευρά να μη σεβαστούν τις υποχρεώσεις τους, αυξάνοντας έτσι τους κινδύνους κατάρρευσης της λύσης, κάτι που θα οδηγούσε σε αδιέξοδα και κρίση.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Σημερινή
«Μόνιμες παρεκκλίσεις από το κοινοτικό δίκαιο»
05 Σεπτεμβρίου 2009

Οι τουρκικές προτάσεις στις απευθείας διαπραγματεύσεις
Το «Σίγμα» απεκάλυψε στο χθεσινοβραδινό κεντρικό του δελτίο «Οι Τομές στα Γεγονότα» τις θέσεις της ε/κυπριακής και της τ/κυπριακής πλευράς στο κεφάλαιο για την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως αυτές κατατέθηκαν στο Εθνικό Συμβούλιο από τον Πρόεδρο Χριστόφια.

Το κεφάλαιο για την Ευρωπαϊκή Ένωση, στις απευθείας συνομιλίες Χριστόφια-Ταλάτ, θεωρείται ένα από τα εύκολα κεφάλαια στα οποία υπήρξαν αρκετές συγκλίσεις. Παρόλα αυτά και εκεί εξακολουθούν να υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές.

Σύμφωνα με τα έγγραφα που δόθηκαν από τον Πρόεδρο Χριστόφια στο Εθνικό Συμβούλιο, σύγκλιση έχει επιτευχθεί σε αρκετά σημεία που αφορούν κυρίως τον τρόπο που η Κύπρος θα οργανωθεί και θα λειτουργήσει ως κράτος-μέλος της ΕΕ μετά τη λύση. Ωστόσο, εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη διαφορά θέσεων των δύο πλευρών σε πολύ ουσιαστικά θέματα όπως είναι η διάρκεια των μεταβατικών διευθετήσεων που μπορεί να υπάρξουν από την εφαρμογή του ευρωπαϊκού κεκτημένου, καθώς και ο τρόπος διασφάλισης των διευθετήσεων αυτών.

Οι συγκλίσεις
Πλήρης συμφωνία υπάρχει στο θέμα της δημιουργίας του Υπουργείου Υποθέσεων ΕΕ, το οποίο θα είναι ανεξάρτητο από το ΥΠΕΞ. Οι Υπουργοί Εξωτερικών και Θεμάτων ΕΕ θα προέρχονται από διαφορετική κοινότητα.

Επιπλέον, έχει συμφωνηθεί ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση και οι ομόσπονδες μονάδες θα είναι αρμόδιες για την εφαρμογή του κεκτημένου που εμπίπτει στις αρμοδιότητες της καθεμιάς.

Τέλος, οι δύο πλευρές συμφώνησαν ότι θα καταβάλουν προσπάθειες για την εξασφάλιση της μεγαλύτερης δυνατής χρηματοδότησης για την υποβοήθηση ενοποίησης της Κύπρου.

Συμφωνία υπάρχει σε αρκετά σημεία όσον αφορά τη μόνιμη αντιπροσωπία της ενωμένης Κύπρου στην ΕΕ.
Ωστόσο και εκεί υπάρχουν σοβαρές διαφορές, με την τ/κ πλευρά να ζητεί:

1. Ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος και ο Αναπληρωτής Μόνιμος αντιπρόσωπος, οι οποίοι θα προέρχονται από διαφορετικές κοινότητες, να έχουν και οι δυο πρεσβευτική ιδιότητα.

2. Οι ομόσπονδες μονάδες να διατηρούν διπλωματικούς αντιπροσώπους, οι οποίοι να τοποθετούνται στη διπλωματική λίστα της μόνιμης αντιπροσωπίας.

3. Ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος στην ΕΕ και ο Εκπρόσωπος στην Επιτροπή Πολιτικής και Ασφάλειας να προέρχονται από τις δύο κοινότητες εκ περιτροπής.

Στο θέμα του μηχανισμού καθορισμού των θέσεων που θα υποστηρίζει η Κύπρος ενώπιον του Συμβουλίου της ΕΕ και των προπαρασκευαστικών του σωμάτων υπάρχουν σοβαρές διαφωνίες. Οι διαφορές επικεντρώνονται κυρίως στην περίπτωση που τα καθορισμένα συντονιστικά όργανα δεν καταφέρνουν να καταλήξουν σε απόφαση.

Η τ/κυπριακή πλευρά ζητεί όπως:
Η Κύπρος απέχει κατά την ψηφοφορία εντός του Συμβουλίου. Ενώ η πλευρά μας θέλει να υπάρχει μηχανισμός επίλυσης αδιεξόδων. Επιπλέον οι Τούρκοι απαιτούν:

Οι ομόσπονδες μονάδες να συμμετέχουν στη διαμόρφωση και εφαρμογή της πολιτικής στις εξωτερικές σχέσεις, περιλαμβανομένων των σχέσεων με την ΕΕ.

Δηλαδή ουσιαστικά με αυτό επιδιώκουν την παρουσία δυο ιδρυτικών κρατών, αφού η διαμόρφωση των εξωτερικών σχέσεων αποτελεί αντικείμενο της κεντρικής κυβέρνησης.

Επιπλέον, μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η τ/κ πλευρά απαιτεί:
Οι ομόσπονδες μονάδες να συμμετέχουν στον καθορισμό των θέσεων της Κύπρου, όταν το θέμα εμπίπτει μερικώς στις δικές τους αρμοδιότητες, έστω και αν εμπίπτει κυρίως στις αρμοδιότητες της ομοσπονδιακής κυβέρνησης.

Συγκλίσεις για την εκπροσώπηση στην Ε.Ε.
Αφού το κεφάλαιο Ευρωπαϊκή Ένωση παρουσιάζεται ως αυτό με τις περισσότερες συγκλίσεις, είναι αναμενόμενο ότι κάτι τέτοιο θα ισχύει και στο θέμα συμμετοχής και εκπροσώπησης της Ενωμένης Κύπρου στην ΕΕ.

Κι εδώ, ωστόσο, η συμφωνία είναι μερική και όχι πλήρης. Η εκπροσώπηση της Κύπρου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την Επιτροπή Περιφερειών και την Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή θα γίνεται με αναλογία 4 Ελληνοκυπρίους προς 2 Τουρκοκυπρίους.

Επιπλέον έχει συμφωνηθεί ότι θα υπάρχει εκ περιτροπής κατάληψη των θέσεων στα υπόλοιπα θεσμικά όργανα. Ωστόσο και εκεί η τ/κ πλευρά παρουσιάζει απαράδεκτες θέσεις ζητώντας: Η εκ περιτροπής εναλλαγή Ε/κ και Τ/κ θα πρέπει να είναι πάνω σε ίση βάση.

Ενώ η πλευρά μας προβάλλει το επιχείρημα ότι η αναλογία πληθυσμού είναι 4 προς 1 και οι εκπροσωπήσεις θα έπρεπε να ακολουθούν το πληθυσμιακό μέτρο.

Η τουρκική πλευρά προβάλλει ακόμη το αίτημα η εκπροσώπηση των ομόσπονδων μονάδων στις συνθέσεις του Συμβουλίου και στις ομάδες εργασίας να γίνεται εκ περιτροπής, πάνω σε ίση βάση. Το αίτημα αυτό απορρίπτεται από την ελληνοκυπριακή πλευρά.

Εξωφρενικές απαιτήσεις για παρεκκλίσεις
Το θέμα των παρεκκλίσεων θεωρείται ουσιαστικά και το σημαντικότερο στο κεφάλαιο για την ΕΕ.

Εδώ υπάρχει πλήρης διαφωνία, με την τ/κ πλευρά να προβάλλει εξωφρενικές θέσεις, επικαλούμενη δήθεν την ανάγκη να υπάρξει ασφάλεια δικαίου. Ζητεί δηλαδή παρεκκλίσεις από το κεκτημένο, με την απαίτηση αυτές να κατοχυρωθούν και να θεσπιστούν ως πρωτογενές δίκαιο της ΕΕ.

Οι παρεκκλίσεις που ζητούν οι Τούρκοι:
1. Πολιτικού χαρακτήρα παρεκκλίσεις. Κάποιες από αυτές ζητείται να έχουν και μόνιμο χαρακτήρα, για να κατοχυρώνεται η διζωνικότητα της λύσης.

2. Μεταβατικές περιόδους που θα δικαιολογούνται από τεχνικούς λόγους

3. Ρήτρες διασφάλισης, δυνάμει των οποίων θα μπορούν να λαμβάνονται προστατευτικά μέτρα σε περίπτωση σοβαρών οικονομικών προβλημάτων στην τ/κ ομόσπονδη μονάδα.

Η ελληνοκυπριακή θέση:
Η ε/κ πλευρά απορρίπτει:

1. Κάθε μόνιμη παρέκκλιση, τονίζοντας ότι η διζωνικότητα δεν απαιτεί πλειοψηφία πληθυσμού και ιδιοκτησίας γης.

2. Δεχόμαστε τη συζήτηση μόνο σύντομων μεταβατικών περιόδων.

3. Το Πρωτόκολλο 10 της πράξης προσχώρησης της Κύπρου στην ΕΕ αποτελεί την κατάλληλη νομική βάση για τη θέσπιση των μεταβατικών μέτρων, η οποία παρέχει και την απαραίτητη ασφάλεια δικαίου.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Σημερινή
«Αργεί το πάρ
ε-δώσε»
21 Αυγούστου 2009
Σκεύη Σταύρου

Αποκλίσεις σε όλα τα κεφαλαιώδη ζητήματα
Εάν δεν υπάρξουν συγκλίσεις στις μέχρι σήμερα αποκλίσεις, τότε ο Πρόεδρος Χριστόφιας όχι μόνο δεν θα προχωρήσει στο στάδιο του πάρε-δώσε, αλλά, θ’ αποχωρήσει από το τραπέζι των συνομιλιών.

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ: Η διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία δεν είναι οδυνηρός συμβιβασμός;

Με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης των απευθείας διαπραγματεύσεων του Προέδρου της Δημοκρατίας με τον κατοχικό ηγέτη Μεχμέτ Αλί Ταλάτ, για επίτευξη λύσης του Κυπριακού, σύμφωνα με ενημέρωση που έχει η «Σ», υπάρχουν αποκλίσεις σε όλα τα κεφαλαιώδη ζητήματα. Οι συγκλίσεις αφορούν ζητήματα δευτερευούσης σημασίας. Υπό το πρίσμα των μέχρι σήμερα εξελίξεων, οι προσδοκίες του Προεδρικού για λύση εξανεμίζονται. Πλέον, η Κυβέρνηση ελπίζει στην αλλαγή των θέσεων της Τουρκίας και του Ταλάτ, παρά την αρχική αισιοδοξία, όπως είχε εκφραστεί και από τον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας με την έναρξη των συνομιλιών. Με τα δεδομένα αυτά, οι προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί, λόγω της στενής φιλίας που συνδέει τον Πρόεδρο Χριστόφια με τον κατοχικό ηγέτη, είναι σαφές ότι διαψεύδονται παντελώς.

Το αναπόφευκτο στάδιο του πάρε – δώσε, αν και πολλές φορές… κάποιοι αφήνουν να νοηθεί ή διαρρέουν ότι έχει ξεκινήσει, εντούτοις, άτομα του στενού περιβάλλοντος του Προέδρου διαβεβαιώνουν στη «Σ» ότι το πάρε-δώσε ακόμη δεν ξεκίνησε και πως ακόμη αργεί. Όπως τονίζουν, εάν δεν υπάρξουν συγκλίσεις στις μέχρι σήμερα αποκλίσεις, τότε ο Πρόεδρος Χριστόφιας όχι μόνο δεν θα προχωρήσει στο στάδιο του πάρε-δώσε, αλλά θ’ αποχωρήσει από το τραπέζι των συνομιλιών. Το βέβαιο είναι ότι η διαδικασία δεν επιτρέπει πισωγυρίσματα, οπόταν μέχρι τον Δεκέμβρη αναμένεται ότι θα ξεκαθαρίσουν πολλά. Πρέπει να σημειωθεί ότι παρά τα χρονοδιάγραμμα, που θέτει κατά καιρούς η άλλη πλευρά, το Προεδρικό βλέπει απομακρυσμένο το ενδεχόμενο ότι μέχρι το τέλος του 2009 μπορεί να υπάρξει κατάληξη στις συνομιλίες και συνάμα συμφωνία λύσης. Ωστόσο, δεν αποκλείει τίποτα σε περίπτωση στροφής της στάσης της Τουρκίας.

Οδυνηρός συμβιβασμός
Το Προεδρικό διαψεύδει τα περί λύσης με προδιαγραφές σχεδίου Ανάν. Όπως τονίζουν στη «Σ» άτομα του Προεδρικού, εάν τα πράγματα είχαν έτσι, τότε ο Πρόεδρος Χριστόφιας θα είχε φύγει προ πολλού από το τραπέζι των συνομιλιών. Σημειώνουν, ωστόσο, ότι «λύση χωρίς οδυνηρό συμβιβασμό δεν μπορεί να υπάρξει, αλλά σίγουρα όχι τύπου Ανάν». Κληθέντες να προσδιορίσουν τον οδυνηρό συμβιβασμό, διερωτήθηκαν, «η διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία δεν είναι οδυνηρός συμβιβασμός;».

30 έγγραφα προσέγγισης…
Από την πλευρά του ο Τ/κ ηγέτης Μεχμέτ Αλί Ταλάτ, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο λεγόμενο «Τ/κ Πρακτορείο Ειδήσεων ΤΑΚ» είπε ότι για πρώτη φορά στην ιστορία των συνομιλιών οι δύο πλευρές ετοίμασαν κοινά έγγραφα για τα θέματα στα οποία υπάρχουν συγκλίσεις και αποκλίσεις, τα οποία θα αποτελέσουν τη ραχοκοκαλιά του σχεδίου λύσης, διευκρινίζοντας ότι το σχέδιο λύσης θα είναι των Κυπρίων και ότι τα ΗΕ δεν έχουν τέτοια αποστολή.

Σύμφωνα με τον τ/κ Τύπο, ο κ. Ταλάτ αναφέρει στη συνέντευξή του ότι ο αριθμός των κοινών αυτών εγγράφων, των «εγγράφων προσέγγισης», όπως τα αποκάλεσε, είναι 30 και απαντώντας σε σχετική ερώτηση, είπε ότι τα έγγραφα είναι δεσμευτικά, αλλά για να υπάρξει τελική συμφωνία θα πρέπει να υπάρχει συμφωνία σε όλα τα θέματα.

Δημοψήφισμα αρχές του 2010, λέει ο Ταλάτ
Για το β’ γύρο, ο κατοχικός ηγέτης, σύμφωνα με τον τ/κ Τύπο, δήλωσε ότι κατά προτεραιότητα θα συζητηθούν τα θέματα που αφορούν την εκτελεστική εξουσία και το περιουσιακό, και αμέσως μετά θα αρχίσει η διαδικασία του πάρε-δώσε, εκφράζοντας την αισιοδοξία του από τις συνομιλίες και πρόσθεσε ότι είναι δυνατόν να διενεργηθούν δημοψηφίσματα στις αρχές του 2010.

Όταν του υπεδείχθη ότι ναι μεν ο ίδιος είναι αισιόδοξος, αλλά μεταξύ των Τ/κ δεν υπάρχει αισιοδοξία, ο κ. Ταλάτ απάντησε ότι αυτό οφείλεται στην απογοήτευση του 2004.

Πρόσθεσε ότι δεν υπάρχει λόγος για απαισιοδοξία για την εσωτερική πολιτική του ψευδοκράτους και ζήτησε διάλογο, προκειμένου να πέσουν οι τόνοι για τις λεγόμενες προεδρικές εκλογές, οι οποίες πρέπει να διεξαχθούν μέχρι την 24η Απριλίου και ότι «συνταγματικά», όπως είπε, δεν είναι δυνατόν να αναβληθούν.
Κατά τον κ. Ταλάτ, είναι προτιμότερο το δημοψήφισμα να προηγηθεί των «εκλογών», ενώ για την υποψηφιότητά του είπε ότι δεν θα επιδιώξει επανεκλογή, αν είναι σίγουρος ότι δεν θα υπάρξει λύση.

Την ίδια στιγμή, στα κατεχόμενα το τ/κ Δημοκρατικό Κόμμα επικρίνει τον Τ/κ ηγέτη Μεχμέτ Αλί Ταλάτ, επειδή προχωρεί σε ενδιάμεση συμφωνία για το Κυπριακό, χωρίς να συνεννοηθεί με τα πολιτικά κόμματα, τα οποία και θα φέρει προ τετελεσμένων.

Σύμφωνα με τον τ/κ Τύπο, το Δημοκρατικό Κόμμα προειδοποιεί ότι σε περίπτωση που δεν ληφθούν υπόψη οι εισηγήσεις του, θα παύσει την υπό όρους στήριξη που παρέχει στον κ. Ταλάτ.

ΕΡΤΣΑΚΙΤΖΑ: Καλεί Χριστόφια να προετοιμάσει το λαό για λύση
Ο εκπρόσωπος του Τ/κ ηγέτη Χασάν Ερτσακιτζά, στην εβδομαδιαία συνάντησή του με τα ΜΜΕ, ισχυρίστηκε ότι η ε/κ πλευρά προσπαθεί να επιβάλει όρους στις συνομιλίες και την κάλεσε να προσπαθεί να τις διευκολύνει και όχι να τις δυσχεραίνει.

Πρόσθεσε ότι με ανησυχία παρακολουθούν τις «μαξιμαλιστικές» δηλώσεις και εκτιμήσεις της ε/κ πλευράς, αλλά και τις προσδοκίες της από το δεύτερο γύρο των συνομιλιών. Αναφέρθηκε στη «σύσταση» του κ. Ταλάτ προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Δημήτρη Χριστόφια, να προετοιμάσει τους Ε/κ για τη λύση, υποστηρίζοντας ότι δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί αυτή διαγράφοντας όλα όσα συνέβησαν από το 1963 και εντεύθεν.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Σημερινή
«Το ΑΚΕΛ θα πει «ναι»…»
13 Αυγούστου 2009
Κωστάκης Αντωνίου

Το «ναι» του ΑΚΕΛ στο νέο δημοψήφισμα εξασφάλισε ο Φερντί Σογέρ και φαίνεται ότι λέγει την αλήθεια, αφού πρόσφατα είχε συνάντηση με τον Γ.Γ. του ΑΚΕΛ Άντρο Κυπριανού.

Ο αρχηγός του Τουρκικού Ρεπουμπλικανικού Κόμματος, μιλώντας σε κομματική εκδήλωση στην κατεχόμενη Κερύνεια, δήλωσε ότι, όπως φαίνεται και από τις τελευταίες συναντήσεις που είχε με αντιπροσωπία του ΑΚΕΛ, αυτή τη φορά το ΑΚΕΛ θα πει «ναι» στο δημοψήφισμα.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τουρκοκυπριακού Τύπου, ο Σογέρ στην ομιλία του άσκησε έντονη κριτική στο κόμμα Εθνικής Ενότητας του Ντερβίς Έρογλου, λέγοντας ότι δεν στηρίζει τις συνομιλίες Χριστόφια-Ταλάτ, και πως ο ίδιος ο Έρογλου αποτελεί τη μεγαλύτερη ελπίδα της τουρκικής οργάνωσης Εργκενεκόν για να εμποδίσει τη λύση του Κυπριακού.

Η Εργκενεκόν, πρόσθεσε, προσπάθησε και το 1998 να αναδείξει «πρόεδρο» τον Έρογλου, για να εμποδίσει τη λύση. Ο Σογιέρ εξέφρασε την πλήρη υποστήριξη του κόμματός του στις προσπάθειες του Ταλάτ για επίλυση του Κυπριακού.

Στο μεταξύ, ο Έρογλου, σε μια νέα χειρονομία απαξίωσης του Ταλάτ, αποχώρησε, χωρίς να κάνει καμιά δήλωση, από την ενημέρωση που έκανε ο κατοχικός ηγέτης στα τουρκοκυπριακά κόμματα, σχετικά με την πρώτη φάση των απευθείας συνομιλιών.

Ο Σογέρ κατηγόρησε τον Έρογλου ότι, με την ενέργειά του, θέλησε να στείλει το μήνυμα ότι τέτοιου είδους συναντήσεις είναι χάσιμο χρόνου.

Σύμφωνα με τον «Μπαϊράκ», οι υπόλοιποι Τουρκοκύπριοι πολιτικοί χαρακτήρισαν τη συνάντηση εποικοδομητική και εξέφρασαν υποστήριξη στις συνομιλίες.

Αρέσει σε %d bloggers: